';
side-area-logo

Jeep Grand Cherokee ZJ 5.9 LX – modyfikacje off road

Projekt „Trail Blazer” Jeep Grand Cherokee ZJ 5.9 LX

Założenia projektowe
  • renowacja, konserwacja i naprawy mechaniczne
  • budowa „gotowej na wszystko” terenówki

Wersja Jeep Grand Cherokee ZJ z silnikiem 5.9L pochodzi z ostatniego roku produkcji pierwszej edycji Grand’a , została wyprodukowana w łącznej liczbie ok. 15 tysięcy egzemplarzy i dziś jest poszukiwanym przez fanów motoryzacji „białym krukiem”. Od pozostałych wersji odróżniają ją m.in. dodatki- odmienny gril, listwy progowe, kolorystyka nadwozia, ale najważniejsza kwestią są spektakularne osiągi, które w tamtych czasach były wielkim sukcesem marki. Ten olbrzymi SUV rozpędza sie bowiem do setki w zaledwie 7,3 sekundy.

Prezentowany projekt „Trail Blazer”, czyli kompleksowa modyfikacja off road kultowego „Ninera” to, z wielu względów, unikatowa realizacja. Pan Maciej, Właściciel opisywanego egzemplarza, postawił na „grube” modyfikacje, których celem było stworzenie terenówki gotowej na wszystko. Z uwagi na zakres i sposób modyfikacji projekt otrzymał nazwę „Trail Blazer” co w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza kogoś, kto wytycza nowy szlaku w dzikim rejonie.

Podziel się:

Tworzenie bazy

Zanim przystąpiliśmy do modyfikacji off road „Niner’a”, wykonaliśmy szereg prac renowacyjnych. Pojazd został pozbawiony całego wyposażenia środka oraz wszystkich elementów podwozia. Przed przystąpieniem do lakierowania karoserii wykonana została kompleksowa, profesjonalna konserwacja podwozia. Podwozie zostało umyte pod ciśnieniem wodą z dodatkiem środka myjącego, następnie oczyszczone z rdzy, najpierw chemicznie, a później mechanicznie. Po dokładnym odpyleniu została nałożona warstwa podkładowa, a po niej powłoka ochronna w postaci powłoki uretanowej. Profile zamknięte zostały zakonserwowane od środka preparatem APP. Ten wieloetapowy proces jest standardowym jaki wdrażamy przy każdej usłudze konserwacji. Jako dodatek do prac konserwacyjnych, wykonaliśmy także nowe wygłuszenie podłogi pojazdu.

Kompleksowej renowacji została poddana skórzana tapicerka pojazdu. Fotele oraz skórzane boczki drzwi zostały zregenerowane, a lewarki skrzyni biegów, reduktora i hamulca ręcznego zostały obszyte na nowo skórą.

Ponadto przeprowadziliśmy przy ZJ-ocie szereg prac z zakresu mechaniki- Jeep otrzymał nowe wentylowane tarcze i klocki hamulcowe, nowy układ wydechowy z tłumikiem MagnaFlow, nowy układ zapłonowy oraz szereg drobnych części, takich jak pióra wycieraczek, szkło lusterka, uszczelki, nakrętki etc.

Nowy image

Lakierowanie karoserii pojazdu było bardzo istotną i długo analizowaną przez Właściciela Jeep’a częścią projektu. Pan Maciej rozważał pomalowanie pojazdu ochronnymi powłokami poliuretanowymi lub uretanowymi. Obydwie technologie dają podobny efekt wykończenia, tworząc chropowatą strukturę. Powłoki poliuretanowe aplikuje się przy pomocy specjalistycznego urządzenia, aplikacja odbywa się na gorąco. Produkt schnie 4 sekundy, a pełną twardość uzyskuje po 24 godzinach. Nakładany jest w grubości 2-3mm, dzięki czemu zabezpieczony w ten sposób pojazd staje się niemal pancerny. Powłoki poliuretanowe są całkowicie odporne na typowe uszkodzenia pojazdów poruszających się w terenie, czyli zarysowania i otarcia na skutek spotkania z krzakami, gałęziami etc. Dodatkowo powłoki te są odporne na czynniki atmosferyczne, oraz rozpuszczalniki i oleje.

Powłoki uretanowe natomiast schną ok. 2-3 godziny, a pełna twardość uzyskują po ok 8-10 dniach. Nakładane są tradycyjnym pistoletem lakierniczym, w grubości kilkuset mikronów. Pomimo, iż warstwa ochronna jest dużo cieńsza, dobrze znoszą kontakty z krzakami, które są zmorą miłośników off road’u, a na aucie, po pokonaniu trudnodostępnych miejsc nie widać rys. Powłoki uretanowe dostępne są we wszystkich kolorach z palety RAL, dzięki czemu oferują olbrzymie możliwości personalizacji pojazdu.

Zespół MetalPasja jest autoryzowanym aplikatorem poliuretanowych powłok Line-X oraz uretanowych powłok Raptor. Nasze liczne realizacje stanowią inspirację dla osób, które planują modyfikację swojego 4×4, a zdobyte przez lata doświadczenie pozwala nam wybierać i doradzać najlepsze dla Klientów rozwiązania.

Właścicielowi modyfikowanego Jeep’a najbardziej przypadł do gustu odcień numer 7030 z palety RAL , co zdeterminowało wybór technologii. Z gamy naszych pakietów lakierowania Pan Maciej wybrał pakiet multi kolor.

Kolor o numerze RAL7030 to odcień szarego, który miał stanowić bazę jako kolor dominujący. Odcieniem tym została polakierowana górna część karoserii od dachu do wysokości przetłoczeń na drzwiach. Dolne partie zostały pokryte powłokami w kolorze czarnym. Wisienką na torcie są czerwone wykończenia na listwach drzwiowych w postaci cienkich pasków. Czerwone akcenty pojawiają się także na innych elementach pojazdu- grillu, zderzaku przednim oraz elementach zregenerowanego układu hamulcowego .

Dopełnienie stanowią oryginalne poszerzenia nadkoli amerykańskiej marki Bushwacker, które umożliwiają montaż ponadwymiarowych kół. Nadkola te cechuje wyjątkowa elastyczność i trwałość, która odróżnia je od tanich zamienników.

Uzbrojenie

W międzyczasie zaprojektowaliśmy pełny pakiet osprzętu off road– zderzak przedni, tylny oraz progi boczne i bagażnik dachowy. Tak, jak wszystkie doposażenia off road MetalPasji, także i te dla prezentowanego Niner’a zostały polakierowane w technologii natrysku poliuretanem w kolorze czarnym.

Zderzak przedni off road, bazujący na modelu „Mad Man” został nieco poszerzony, aby pomieścił olbrzymią i niezawodną wyciągarkę WARN M12000. Jak wszystko w tym ZJ-ocie, tak i wyciągarka jest wyjątkowa- jest to jedyny na rynku model, mieszczący rekordową ilość liny – bęben wyciągarki mieści jej aż 38 metrów. Zamiast oferowanej przez producenta „stalówki”, nawinęliśmy na wyciągarkę syntetyczną linę, która jest bezpieczna w użytkowaniu, a zarazem jej waga nie obciąża pojazdu zbędnymi kilogramami. Dodatkowo zderzak został wyposażony w nieodzowne w terenie uchwyty do szarpania, bull bar z roboczym panelem led i dwa komplety wbudowanych lamp. Czerwona prowadnica liny harmonizuje z koncepcją kolorystyczną projektu.

Tylny zderzak off road posiada wbudowane lampy robocze w technologii led, które poprawiają widoczność podczas manewrów po zmroku. Z dostępnych opcji dodatkowych pan Maciej wybrał ponadto multifunkcyjne gniazdo haka amerykańskiego 2×2″, uchwyty do szarpania oraz ramię koła zapasowego.

Bagażnik oraz progi wyprodukowaliśmy przy pomocy wielopłaszczyznowej giętarki CNC, która umożliwia wyginanie rur w trójwymiarze.

Progi off road Trail Blazer’a to model o nazwie „Classic”. Mocowane są do karoserii oraz do podłużnicy Jeep’a, dzięki czemu umożliwiają asekurację pojazdu na trudnych odcinkach terenowych.

Na bagażnik dachowy powędrował komplet oświetlenia roboczego i dalekosiężnego, które umożliwia eksplorację terenu nawet po zmroku. Instalacja elektryczna nowego oświetlenia została poprowadzona do wnętrza pojazdu, pod tapicerką i zakończona panelem włączników. Ponadto z bagażnika dachowego zostały poprowadzone tzw. odciągi, które „zgarniają” gałęzie z pola widzenia kierowcy.

Pora na zabawę

Aby Jeep zyskał dużą dzielność w terenie potrzebne były kompleksowe modyfikacje zawieszenia, które umożliwiają zarazem montaż większych niż fabryczne opon. Po konsultacjach z naszym zespołem, Pan Maciej wybrał zestaw zawieszenia oparty na wahaczach typu Long Arm, które umożliwiają duże wykrzyże osi i niwelują przenoszenie drgań powstałych podczas jazdy na kabinę.

Sprężyny o podwyższonej twardości podniosły pojazd o blisko 5 cali. Do tej konfiguracji dopasowaliśmy amortyzatory marki FOX o odpowiednim skoku, z zewnętrzami zasobnikami i możliwością regulacji ich twardości. Odpinane łączniki stabilizatora naszej konstrukcji pozwalają na pełne wykorzystanie możliwości nowego zawieszenia.

Fabryczny układ kierowniczy, który jest słabą stroną Jeep’ów został również ulepszony- zamontowaliśmy pancerne drążki kierownicze, które posiadają inne niż seryjne końcówki kierownicze. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyeliminowała została konieczność wymiany całego drążka, który jest kosztownym elementem układu.

Najważniejsze jest niewidoczne

Często zdarza się, iż w dobrze przygotowanej terenówce pewna część budżetu spożytkowana jest na elementy, których na pierwszy rzut oka nie można zauważyć, ale które wiele zmieniają…

Trail Blazer posiada pewne rozwiązania, których z pewnością każdy właściciel Jeep’a, i nie tylko, życzyłby sobie w swoim 4×4. Na przedniej i tylnej osi zamontowaliśmy sprowadzone na zamówienie z USA wzmacniane półosie Yukon. W porównaniu do fabrycznych półosi są one do 40% bardziej wytrzymałe, dlatego doskonale sprawdzają się w pojazdach, które wyposażone są w większe od dedykowanych opony.

O drugiej niespodziance przypomina, umieszczony w bagażniku pojazdu, kompresor ARB. W blokadę mostu zostały wyposażone obydwa dyferencjały Jeep’a.

Kiedy już wszystkie składowe projektu zostały zamontowane na samochodzie, pozostało przykręcenie zestawu nowych kół i wyjazd na testy. Jeep został wyposażony w stalowe felgi z ET -25 i nowe opony z bieżnikiem MT w rozmiarze 33 cale. Na fabryczny komplet felg powędrował zestaw zimowych opon w tym samym rozmiarze.

Nowy szlak wytyczony

Auto, mimo dodatkowego obciążenia, jakie stanowi osprzęt off road i ponadwymiarowe opony , nadal cieszy dobrym przyspieszeniem i wystarczającą dawką mocy, która przydaje się zarówno na asfalcie, jak i w terenie.

Podczas prób terenowych mieliśmy okazję zaobserwować piękną pracę zawieszenia, które doskonale, wybiera nierówności terenu, a duże wykrzyże obydwu osi zapewniają trakcję nawet na trudnych, technicznych odcinkach.

Jazda tak przygotowanym Jeep’em to prawdziwa przyjemność, a dodatkowa świadomość, iż jest to kultowy „Niner” sprawia, iż nie chce się z niego wysiadać! Trail Blazer w wykonaniu zespołu MetalPasja.pl dostarcza emocji!




Chcesz takie auto?

Skontaktuj się z nami!

Nasz adres:

ul. Kielecka 3, 26-050 Zagnańsk

Nasz telefon:

+48 886 908 677