Jeep WJ na wyprawy

Projekt „SuperStar”- wyprawowy Jeep Grand Cherokee

Założenia projektowe:

Bazą projektu kompleksowej modyfikacji offroad i przygotowania Jeep’a WJ na wyprawy był, pochodzący ze Szwajcarii , niezwykle dobrze utrzymany WJ o pojemności 4.7 V8. Egzemplarz w takim stanie nie wymaga olbrzymich nakładów na naprawy np. mostów napędowych i dzięki temu można skierować środki na doinwestowanie w zakresie osprzętu offroad. Właściciel zaplanował użytkowanie pojazdu na wyprawach dalekich i bliskich w trzyosobowym składzie rodzinnym. W zakresie wizualnym projektu zostawił nam wolną rękę i bardzo dużo czasu na realizację.

Aby zachować Jeep’a w doskonałym stanie, wykonaliśmy profesjonalną konserwację podwozia, wraz z zabezpieczeniem profili zamkniętych dedykowanym preparatem. Ponieważ auto było zadbane nie wymagało renowacji podwozia, walki z postępującą korozją, czy „łatania” dziur. Wystarczyło  gruntowne umycie oraz chemiczne oczyszczenie spodu i Jeep był gotowy do aplikacji środków konserwujących.

Z uwagi na fakt, iż Właściciel nie planował jazdy mocno terenowej, nie sięgaliśmy po zaawansowane podzespoły do budowy zawieszenia, postawiliśmy na sprawdzone rozwiązania ze średniej półki cenowej. Jeep stanął wyżej o 4 cale, które uzyskaliśmy montując sprężyny marki Clayton OffRoad. Do nich dobraliśmy amortyzatory Bilstein. Fabryczne wahacze zostały zastąpione krótkimi regulowanymi wahaczami od Wagoneer World. Tylny sierżant został zastąpiony egzemplarzem HD rodzimej produkcji. Taka konfiguracja pozwoliła na zamontowanie kół w rozmiarze 32″ i, po profesjonalnym zestrojeniu całości, zapewnia doskonałe prowadzenie pojazdu.  Większe odsadzenie felg zrekompensowaliśmy montażem poszerzeń marki Bushwacker.

Poza walorami użytkowymi, Właściciel chciał również, aby Jeep pięknie wyglądał i robił wrażenie „rasowego” auta offroad. Z gamy naszych produktów offroad, zaprojektowanych do WJ/WG wybrał on obydwa zderzaki w maksymalnych opcjach doposażenia.

Na przód powędrował, zaprojektowany przez nasz zespół, zderzak offroad „IronMan”. Pełna wersja produktu zawiera uchwyty do szarpania i dokręcany bull bar. Na płycie zamontowaliśmy wyciągarkę marki WARN, jeden z topowych modeli tej marki Zeon 12 z liną syntetyczną.

Zderzak tylny offroad do WJ „Backfire” także został uzbrojony we wszystkie dostępne dodatki- uchwyty do szarpania, gniazdo haka, ramię koła zapasowego oraz płytę pod wyciągarkę. Z uwagi na fakt, iż tylnej wyciągarki używa się sporadycznie, Właściciel SuperStar’a zdecydował, iż  wystarczającym będzie model marki Dragon Winch, o uciągu 5,5T. Jako autoryzowany przedstawiciel Dragon’a często montujemy te wyciągarki, najczęściej z najtańszej serii Maverick. Mogliśmy ją bez obaw polecić, gdyż podczas kilku lat współpracy przekonaliśmy sie o ich trwałości i niezawodności.

SuperStar otrzymał komplet tradycyjnych progów offroad w konstrukcji 2D o nazwie „Classic”. Progi, czyli stopnie boczne, o solidnej konstrukcji, są przydatnym doposażeniem każdego auta, które zjeżdża z asfaltu. Chronią karoserie przed uszkodzeniem, umożliwiają ponadto asekurację pojazdu na trudniejszych odcinkach.

Na dachu znalazła się „szyta na miarę” platforma pod namiot dachowy, która stała się jednocześnie miejscem mocowania dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego i roboczego. Trafiły tam cztery panele led- przedni, tylny i dwa mniejsze po bokach.  Centrum sterowania „elektrownią” i innymi , dodatkowymi „funkcjami życiowymi”- m.in. zasilaniem i sterowaniem  wyciągarek, umiejscowiliśmy na podsufitce. Estetyczne przełączniki typu carling z oznaczeniem funkcji pomagają w obsłudze.

Jeśli planujemy poruszanie sie w terenie, warto zadbać o jednostkę napędową i zabezpieczyć ją przed kurzem, błotem i wodą, montując snorkel. Jazda w terenie często zaskakuje i, nawet jeśli nie planujemy tzw. topienia, możemy zostać zmuszeni do pokonania niedużej rzeczki. To tylko jedna z sytuacji, kiedy snorkel okazuje się nieodzowny. Właściciel zdecydował się na pełny pakiet montażowy, obejmujący także zastąpienie fabrycznego filtra powietrza hermetycznym filtrem stożkowym. Tylko takie rozwiązanie gwarantuje szczelność i niezawodność  całego układu.

Na podwozie Jeep’a trafiły osłony- aluminiowe osłony obudowy mostów oraz aluminiowa osłona reduktora.

Jeśli chodzi o pojazdy wyprawowe, to bardzo ważnym parametrem jest ich zasięg. O ile w życiu codziennym dostęp do stacji benzynowej nie jest problemem, tak w czasie wypraw, zwłaszcza  poza Europę, jest zupełnie inaczej. Aby uniknąć kłopotów z niedoborem paliwa, Właściciel SuperStar’a zdecydował się na zamówienie customowego zbiornika paliwa. Nowy, olbrzymi zbiornik, wykonany na wymiar z aluminium, zamontowaliśmy w miejscu fabrycznego zbiornika. Mieści on 160 litrów , co pozwala na pokonanie Jeep’em dwa razy dłuższego dystansu, niż przed modyfikacją.

Jeep został wyposażony w dwie wyciągarki, umieszczone na stalowych zderzakach offroad. Zdecydowanie częściej korzysta sie z wyciągarki przedniej, dlatego trafił tam jeden z topowych produktów legendarnej marki WARN- Zeon 12, wyposażony w syntetyczną linę Spydura.  Z uwagi na fakt, iż wyciągarka tylna używana jest sporadycznie, zdecydowaliśmy o wyborze modelu Tabor 10 z budżetowej serii WARN’a.  Hebel, zarówno do przedniej jak i tylnej wyciągarki, w formie przycisku, umieszczony został w panelu sterującym dodatkowymi funkcjami pojazdu.

Do bagażnika trafił  kompresor dwutłokowy marki ARB.

Koncepcja stylistyczna projektu SuperStar była równie ważna jak jego techniczna strona. Właściciel Jeep’a oczekiwał, iż zbudujemy auto o unikatowym wyglądzie, przyciągające spojrzenia. Realizacja projektu była mocno rozłożona w czasie, mieliśmy zatem okazję do gruntownego przemyślenia szczegółów. Właściciel obdarzył nas pełnym zaufaniem- mogliśmy wybrać zarówno wszystkie komponenty jak i nowy kolor pojazdu. Długo rozważaliśmy kolorystykę Jeep’a i wreszcie nasz wybór padł na nietypowe „camo”- odcienie szarości i białego w nieregularnych geometrycznych kształtach. Całe nadwozie , wraz ze snorkelem i poszerzeniami przeszło kilkuetapowy proces lakierowania powłokami 2K, które dają chropowate wykończenie. Początkowo planowaliśmy w tej technologii polakierować także cały pakiet osprzętu offroad- zderzaki, progi i bagażnik, jednakże, z uwagi na słabe, w porównaniu do powłok Line-X, parametry wytrzymałościowe, zdecydowaliśmy sie na te drugie.

Akcenty kolorystyczne projektu znalazły się także na nowych 17-calowych alufelgach offroad. Jak przystało na SuperStar, Jeep otrzymał model felg  z gwiazdami marki KMC Wheels, sprowadzonych specjalnie z USA na potrzeby projektu.  Opony z agresywnym bieżnikiem MT są dopełnieniem przygotowań na każde warunki. Jeep WJ na wyprawy w pełnej gotowości bojowej!

chcesz takie auto?

Skontaktuj się z nami!