PROJEKT „DOMINATOR”


Jeep Grand Cherokee WK2 modyfikacje offroad

Jeep WK 2 offroad

Założenia projektowe:


Na etapie realizacji tego projektu Jeep Grand Cherokee WK2, produkowany w latach 2011-2021, to rzadko wybierana baza pod budowę auta w teren. Można pokusić się o stwierdzenie, iż model ten traktowany jest z przymrużeniem oka. Zwolennicy tradycyjnych terenówek na ramie, o prostej konstrukcji, krytykują naszpikowany elektroniką model Granda. Z pewnością ma on jednak swoje zalety.

Nasz „pacjent” to 3-litrowy diesel z 2014 roku w wersji Summit, czyli najbardziej wypasionym wariancie. Zastosowany w nim system Quadra-Drive II, wraz z tylnym mechanizmem różnicowym o elektronicznie ograniczanym poślizgu wewnętrznym (ELSD) zapewnia najlepsze własności trakcyjne off-road wśród tego typu rozwiązań światowych. Dodatkowo Dominator wyposażony jest w system quadra lift, czyli pneumatyczne zawieszenie, pozwalające uzyskać prześwit 11,1”.

Czy na pewno Jeep o takich właściwościach nie nadaje się w teren? Niewątpliwie nieco przeszkadzają mu „niskopienne” fabryczne zderzaki, które łatwo wyrwać w terenie. Podczas jazdy offroad bezsprzecznie przydaje się także wyposażenie- np. wyciągarka, a pakiet ochrona pozwala uniknąć kosztownych napraw.

Przed zainwestowaniem w modyfikację offroad auta, trzeba upewnić się, iż jego stan blacharski na taką przebudowę pozwala. Pierwszym etapem projektu Dominator było wykonanie kompleksowej konserwacji podwozia. Przeprowadzenie procesu to szereg czynności, rozłożonych w czasie. Pierwszy etap to gruntowne umycie podwozia. Widać było, iż WK2 bywał już w terenie, dlatego dużo czasu poświęciliśmy na oderwanie angielskiej gliny. Standardowy proces konserwacji to mycie, chemiczne i mechaniczne czyszczenie korozji, a następnie aplikacja indywidualnie dobranych preparatów konserwacyjnych. Nie zapominamy także o zabezpieczeniu profili zamkniętych.

Specjalizujemy się w projektowaniu zderzaków offroad „szytych na miarę”. Z zapałem przystąpiliśmy do ich realizacji w nowej generacji Granda. Dominator jest unikalnym na skale europejską projektem. Dotychczas nie były one dostępne na naszym kontynencie.

Wykonanie zderzaków do WK2 wymagało niezwykłej kreatywności, a także dbałości o szczegóły. Musieliśmy pogodzić funkcję zderzaka offroad z wyposażeniem dodatkowym Jeep’a. W przeciwieństwie do poprzednich generacji WK2 posiada ogrom czujników, których funkcjonalność musieliśmy wziąć pod uwagę.

Radar, aby ochronić go przed uszkodzeniem, został przeniesiony nieco wyżej. Bezpośrednio pod nim umieściliśmy płytę pod wyciągarkę. Właściciel Dominatora nie szedł na jakościowe kompromisy- na zderzaku znajduje się produkt światowego lidera- wyciągarka WARN. Model o uciągu 5,5T z liną syntetyczną gwarantuje skuteczne i przyjemne użytkowanie. Wyciągarka ma trzy możliwości sterowania zdalnego- z fabrycznego pilota, za pomocą aplikacji na smartfon oraz z dotykowego panela, umieszczonego w kabinie pojazdu. Gdy wszystkie one zawiodą, pozostaje sterowanie przewodowe.

W przednim zderzaku umieściliśmy ponadto lampy przeciwmgłowe i wysokiej klasy panel roboczy led marki OSRAM. Na wyposażeniu zderzaka offroad do Jeep’a WK2 znalazły się także, nieodzowne w terenie, uchwyty do szarpania. Ważnym dla Właściciela Jeep’a aspektem była także adaptacja czujników parkowania do zderzaka stalowego. Rozmieściliśmy je równomiernie na zderzaku.

Tylny zderzak offroad do WK2 także wymagał uwzględnienia istniejących systemów sztucznej inteligencji i rozbudowanego układu wydechowego. Zderzak doposażyliśmy w hak europejski automatyczny, dzięki temu kulę można szybko zdemontować, aby nie przeszkadzała w terenie. W specjalnie zaprojektowanej wnęce w zderzaku umieściliśmy uchwyty do szarpania. Godnym uwagi jest fakt, iż to rozwiązanie pozwoliło na wyeliminowanie wszelkich wystających elementów. W środkowej części zderzaka znajduje się panel led marki OSRAM o mieszanym strumieniu światła.

Włącznik dodatkowego oświetlenia znajduje się na wspomnianym wcześniej panelu dodatkowym, umieszczonym w kabinie.

Z gamy doposażeń offroad, Jeep otrzymał także bagażnik wyprawowy typu platforma, który umożliwia m.in. montaż namiotu dachowego. Na bagażniku zamontowaliśmy komplet dodatkowego oświetlenia w postaci paneli led . Ze względu na dbałość o jakość użytych dodatków, zarówno ze strony naszej, jak i Właściciela pojazdu, wybraliśmy produkty marki OSRAM. Całe sterowanie elektrownią i pozostałymi dodatkowymi funkcjami, znajduje się w kabinie pojazdu. Zamiast zwykle używanych przełączników typu carling, wybraliśmy dotykowy panel bezprzewodowy, który można także sparować z aplikacją na telefon.

Planując budowę auta, które będzie poruszać się w trenie, nie można zapomnieć z pewnością o wyposażeniu go w progi offroad. Progi, zamontowane do podłużnicy pojazdu, nie tylko umożliwiają podnoszenie pojazdu hi liftem, czy asekuracje auta w trudniejszym terenie, ale przede wszystkim chronią karoserię przy kontakcie z ewentualną przeszkodą. Dominator został wyposażony w klasyczny model progów 4×4 w konstrukcji 2D.

Właściciel Jeep’a zdecydował się na pokrycie całej karoserii powłokami ochronnymi w technologii łączonej. Dolne, najbardziej narażone na uszkodzenia, partie karoserii zostały pokryte ultra odpornymi powłokami w technologii Line-X w kolorze czarnym. Górną część karoserii Właściciel chciał pozostawić w oryginalnym bordowym kolorze. Zastosowaliśmy zatem powłoki 2K, które oferują możliwość lakierowania we wszystkich powłokach według palety RAL. Piękny głęboki odcień bordo w wersji matowej stworzył wyjątkowy efekt.

Na wyposażenie Dominatora trafił także snorkel. Produkt australijskiej marki Murchison ma kształt harmonizujący z przysadzistą bryłą karoserii WK2. Ponieważ fabryczna plastikowa puszka filtra powietrza nie gwarantuje stuprocentowej wodoszczelności, wykonaliśmy również nowy układ dolotowy z hermetycznym filtrem stożkowym.

Jeep w tej konfiguracji był już niemal gotowy do jazdy. Pozostało tylko „obuć” go na nowo. Właściciel WK2 zdecydował się na felgi w rozmiarze 18”, które umożliwiają montaż opon z wyższym profilem, niż w przypadku obręczy 20 – calowych. Do wyboru było kilka modeli alufelg offroad. Ze względu na ograniczenia kolorystyczne- w grę wchodziły wyłącznie felgi czarne, wybór znacznie się zawężył. Ostatecznie Jeep otrzymał felgi FUEL, szersze i bardziej wysunięte na boki w porównaniu do fabrycznych. Na felgi trafiły opony w rozmiarze 32” z bieżnikiem AT. Aby Jeep wyglądał jeszcze bardziej „bojowo”, zarekomendowaliśmy opony BFGoodrich, których wzmocnione boki dają wizualny efekt opon MT.

Dominator to prawdopodobnie jedyny tak zmodyfikowany Jeep WK 2 offroad w Europie. Podobnie jak kiedyś jego poprzednik WK, w tym, terenowym wydaniu budzi wielkie emocje. I właśnie o to chodzi!

Chcesz takie auto?

Skontaktuj się z nami!