PROJEKT „TRAIL BLAZER”


Jeep ZJ 5.9 w teren

Modyfikacja offroad-kultowy Niner V8

BUDOWA TERENÓWKI GOTOWEJ NA WSZYSTKO

NA BAZIE LEGENDARNEGO JEEP’A ZJ 5.9 V8

Założenia projektowe:

Wersja Jeep Grand Cherokee ZJ z silnikiem 5.9L pochodzi z ostatniego roku produkcji pierwszej edycji Grand’a . Wyprodukowano ich zaledwie 15 tysięcy, stąd Niner dziś jest poszukiwanym przez fanów motoryzacji „białym krukiem”. Od pozostałych wersji odróżniają ją m.in. dodatki- odmienny gril, listwy progowe, kolorystyka nadwozia. Jednakże najważniejsza kwestią są spektakularne osiągi, które w tamtych czasach były wielkim sukcesem marki. Ten olbrzymi SUV rozpędza się bowiem do setki w zaledwie 7,3 sekundy.

Prezentowany projekt „Trail Blazer”- Jeep ZJ OFF ROAD, czyli kompleksowa modyfikacja off road kultowego „Ninera” to, z wielu względów, unikatowa realizacja. Pan Maciej, Właściciel opisywanego egzemplarza, postawił na „grube” modyfikacje, których celem było stworzenie terenówki gotowej na wszystko. Z uwagi na zakres i sposób modyfikacji projekt otrzymał nazwę „Trail Blazer” co w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza kogoś, kto wytycza nowy szlak w dzikim rejonie.

Zanim przystąpiliśmy do modyfikacji off road „Niner’a”, wykonaliśmy szereg prac renowacyjnych. Pojazd został pozbawiony całego wyposażenia środka oraz wszystkich elementów podwozia. Przed przystąpieniem do lakierowania karoserii wykonaliśmy kompleksową, profesjonalną konserwacja podwozia. Podwozie zostało umyte pod ciśnieniem wodą z dodatkiem środka myjącego, następnie oczyszczone z rdzy, najpierw chemicznie, a później mechanicznie. Po dokładnym odpyleniu nałożyliśmy warstwy podkładowe, a po nich powłoki finalne. Profile zamknięte zakonserwowaliśmy od środka preparatem APP. Ten wieloetapowy proces jest standardowym, jaki wdrażamy przy usłudze konserwacji. Jako dodatek do prac konserwacyjnych, wykonaliśmy także nowe wygłuszenie podłogi pojazdu.

Kompleksowej renowacji została poddana skórzana tapicerka pojazdu. Fotele oraz skórzane boczki drzwi zostały zregenerowane, a lewarki skrzyni biegów, reduktora i hamulca ręcznego zostały obszyte na nowo skórą.

Następnie przeprowadziliśmy przy ZJ-ocie szereg prac z zakresu mechaniki- Jeep otrzymał nowe wentylowane tarcze i klocki hamulcowe, nowy układ wydechowy z tłumikiem MagnaFlow, nowy układ zapłonowy oraz szereg drobnych części, takich jak pióra wycieraczek, szkło lusterka, uszczelki, nakrętki etc.

Lakierowanie karoserii pojazdu było bardzo istotną i długo analizowaną przez Właściciela Jeep’a częścią projektu. Pan Maciej rozważał pomalowanie pojazdu ochronnymi powłokami poliuretanowymi lub uretanowymi. Obydwie technologie dają podobny efekt wykończenia, tworząc chropowatą strukturę. Powłoki poliuretanowe aplikuje się przy pomocy specjalistycznego urządzenia, aplikacja odbywa się na gorąco. Produkt schnie 4 sekundy, a pełną twardość uzyskuje po 24 godzinach. Nakładany jest w grubości 2-3mm, dzięki czemu zabezpieczony w ten sposób pojazd staje się niemal pancerny. Powłoki poliuretanowe są całkowicie odporne na typowe uszkodzenia pojazdów poruszających się w terenie, czyli zarysowania i otarcia na skutek spotkania z krzakami, gałęziami etc.

Powłoki uretanowe natomiast schną ok. 2-3 godziny, a pełną twardość uzyskują po ok 8-10 dniach. Nakładane są tradycyjnym pistoletem lakierniczym, w grubości kilkuset mikronów. Pomimo, iż warstwa ochronna jest dużo cieńsza, nawet one dobrze znoszą kontakty z krzakami. Nareszcie rozwiązuje to problem rys. Powłoki uretanowe dostępne są we wszystkich kolorach z palety RAL, dzięki czemu możemy zaoferować olbrzymie możliwości personalizacji pojazdu.

Zespół MetalPasja jest autoryzowanym aplikatorem poliuretanowych powłok Line-X oraz uretanowych powłok 2K, znanych pod nazwami Cobra, Raptor oraz Rangers. Nasze liczne realizacje stanowią inspirację dla osób, które planują modyfikację swojego 4×4, a zdobyte przez lata doświadczenie pozwala nam wybierać i doradzać najlepsze dla Klientów rozwiązania.

Właścicielowi modyfikowanego Jeep’a najbardziej przypadł do gustu odcień numer 7030 z palety RAL , co zdeterminowało wybór technologii. Z gamy naszych pakietów lakierowania Pan Maciej wybrał pakiet multi kolor.

Kolor o numerze RAL7030 to odcień szarego, który stanowi bazę jako kolor dominujący. Odcieniem tym została polakierowana górna część karoserii od dachu do wysokości przetłoczeń na drzwiach. Dolne partie pokryliśmy powłokami w kolorze czarnym. Wisienką na torcie są czerwone wykończenia na listwach drzwiowych w postaci cienkich pasków. Czerwone akcenty pojawiają się także na innych elementach pojazdu- grillu, zderzaku przednim oraz elementach zregenerowanego układu hamulcowego .

Dopełnienie stanowią oryginalne poszerzenia nadkoli amerykańskiej marki Bushwacker, które umożliwiają montaż ponadwymiarowych kół. Nadkola te cechuje wyjątkowa elastyczność i trwałość, która odróżnia je od tanich zamienników.

W międzyczasie zaprojektowaliśmy pełny pakiet osprzętu off road– zderzak przedni, tylny oraz progi boczne i bagażnik dachowy. Tak, jak wszystkie doposażenia off road MetalPasji, także i te dla prezentowanego Niner’a polakierowaliśmy w technologii natrysku poliuretanem.

Zderzak przedni off road, bazujący na modelu „Mad Man” nieco poszerzyliśmy, aby pomieścił olbrzymią i niezawodną wyciągarkę WARN M12000. Jak wszystko w tym ZJ-ocie, tak i wyciągarka jest wyjątkowa- to jedyny na rynku model, mieszczący rekordową ilość liny – bęben wyciągarki mieści jej aż 38 metrów. Zamiast oferowanej przez producenta „stalówki”, nawinęliśmy na wyciągarkę syntetyczną linę, która jest bezpieczna w użytkowaniu, a zarazem jej waga nie obciąża pojazdu zbędnymi kilogramami. Dodatkowo zderzak został wyposażony w nieodzowne w terenie uchwyty do szarpania, bull bar z roboczym panelem led i dwa komplety wbudowanych lamp. Czerwona prowadnica liny harmonizuje z koncepcją kolorystyczną projektu.

Tylny zderzak off road posiada wbudowane lampy robocze w technologii led, które poprawiają widoczność podczas manewrów po zmroku. Z dostępnych opcji dodatkowych pan Maciej wybrał ponadto multifunkcyjne gniazdo haka amerykańskiego 2×2″, uchwyty do szarpania oraz ramię koła zapasowego.

Bagażnik oraz progi wyprodukowaliśmy przy pomocy wielopłaszczyznowej giętarki CNC, która umożliwia wyginanie rur w trójwymiarze.

Progi off road Trail Blazer’a to model o nazwie „Classic”. Mocowane są do karoserii oraz do podłużnicy Jeep’a, dzięki czemu umożliwiają asekurację pojazdu na trudnych odcinkach terenowych.

Na bagażnik dachowy, nasz flagowy model „African Challenge” powędrował komplet oświetlenia roboczego i dalekosiężnego, które umożliwia eksplorację terenu nawet po zmroku. Instalację elektryczną nowego oświetlenia poprowadziliśmy do wnętrza pojazdu, pod tapicerką. W kabinie umieściliśmy panel włączników. Ponadto z bagażnika dachowego, na życzenie Właściciela, poprowadziliśmy tzw. odciągi, które „zgarniają” gałęzie z pola widzenia kierowcy.

Aby Jeep ZJ 5.9 offroad zyskał dużą dzielność w terenie potrzebne były kompleksowe modyfikacje zawieszenia. To właśnie one umożliwiają montaż większych niż fabryczne opon. Po konsultacjach z naszym zespołem, Pan Maciej wybrał zestaw zawieszenia oparty na wahaczach typu Long Arm. Ten typ zawieszenia umożliwia duże wykrzyże osi i niweluje przenoszenie na kabinę drgań, powstałych podczas jazdy.

Sprężyny o podwyższonej twardości podniosły pojazd o blisko 5 cali. Do tej konfiguracji dopasowaliśmy amortyzatory marki FOX o odpowiednim skoku. Posiadają one ponadto zewnętrzne zasobniki z możliwością regulacji twardości tłumienia. Odpinane łączniki stabilizatora naszej konstrukcji pozwalają na pełne wykorzystanie możliwości nowego zawieszenia.

Fabryczny układ kierowniczy, który jest słabą stroną Jeep’ów został również ulepszony- zamontowaliśmy pancerne drążki kierownicze, które posiadają inne niż seryjne końcówki kierownicze. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyeliminowaliśmy konieczność wymiany całego drążka, który jest kosztownym elementem układu.

Często zdarza się, iż w dobrze przygotowanej terenówce pewna część budżetu spożytkowana jest na elementy, których na pierwszy rzut oka nie można zauważyć, ale które wiele zmieniają…

Trail Blazer otrzymał pewne rozwiązania, których z pewnością każdy właściciel Jeep’a, i nie tylko, życzyłby sobie w swoim 4×4. Na przedniej i tylnej osi zamontowaliśmy, sprowadzone na zamówienie z USA, wzmacniane półosie Yukon. W porównaniu do fabrycznych półosi są one do 40% bardziej wytrzymałe, dlatego doskonale sprawdzają się w pojazdach, które wyposażone są w większe opony.

O drugiej niespodziance przypomina, umieszczony w bagażniku pojazdu, kompresor ARB. W 100- procentową pneumatyczną blokadę ARB dozbroiliśmy obydwa dyferencjały Jeep’a.

Kiedy już wszystkie składowe projektu zamontowaliśmy na samochodzie, pozostało przykręcenie zestawu nowych kół i wyjazd na testy. Jeep został wyposażony w stalowe felgi z ET -25 i nowe opony z bieżnikiem MT w rozmiarze 33 cale. Na fabryczny komplet felg powędrował zestaw zimowych opon w tym samym rozmiarze.

Auto, mimo dodatkowego obciążenia, jakie stanowi osprzęt offroad i ponadwymiarowe opony , nadal cieszy dobrym przyspieszeniem i wystarczającą dawką mocy. Przydaje się ona zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Jeep ZJ 5.9 offroad bez wątpienia oferuje olbrzymią radość podróżowania!

Podczas prób terenowych mieliśmy okazję zaobserwować piękną pracę zawieszenia, które doskonale, wybiera nierówności terenu, a duże wykrzyże obydwu osi zapewniają trakcję nawet na trudnych, technicznych odcinkach.

Jazda tak przygotowanym Jeep’em to z pewnością prawdziwa przyjemność, a dodatkowa świadomość, iż jest to kultowy „Niner” sprawia, iż nie chce się z niego wysiadać! Trail Blazer w wykonaniu zespołu MetalPasja.pl dostarcza emocji!

TEN PROJEKT ZOSTAŁ WYRÓŻNIONY NASTĘPUJĄCYMI PUBLIKACJAMI W PRASIE:


chcesz takie auto?

skontaktuj się z nami!