RENOWACJA JEEP’A WRANGLER’A
Kompleksowa renowacja pojazdu Jeep Wrangler YJ
Jeep Wrangler o oznaczeniu YJ, następca legendarnego CJ-ota, produkowany był w latach 1987-1995. Obecnie jest ich coraz mniej na rynku , a wiele z dostępnych egzemplarzy posiada znaczne zniszczenia na skutek postępującej korozji i „naturalnego” zużycia. Ocalone pojazdy, poddane odbudowie będą coraz bardziej zyskiwały na wartości. Jeden z nich, dwuipółlitrowy egzemplarz z 1994 trafił do naszej siedziby na kompleksowe prace renowacyjne.
Założenia projektowe:
- -zachowanie fabrycznego wyglądu
- -odbudowa i konserwacja ramy pojazdu
- -zabezpieczenie antykorozyjne podłogi
- -przywrócenie dobrego stanu mechanicznego
Wymarzony Jeep
Właściciele pojazdu, sympatyzujący z marką Jeep, weszli w posiadanie opisywanego egzemplarza dwa lata przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu prac. Wrangler zakupiony został przez nich z dodatkowym wyposażeniem w postaci wyciągarki offroad, umieszczonej na fabrycznym zderzaku, jednakże zawieszenie i asfaltowe opony zdradzały, iż Jeep nie jest użytkowany w terenie.
Chociaż w codziennym użytkowaniu YJ spisywał się dobrze, Właścicieli zaczęła martwic postępująca korozja. Postanowili znaleźć profesjonalny warsztat, który przeprowadziłby prace konserwacyjne ramy i podwozia, prace mechaniczne i renowację w duchu fabrycznego wyglądu.
Odbudowa pojazdu
Jeep trafił do naszego warsztatu w ręce specjalistów od renowacji. Przystąpiliśmy do prac według umówionego zakresu. Całe nadwozie, wraz ze wszystkimi elementami wnętrza pojazdu zdemontowaliśmy z ramy. Następnie zdemontowaliśmy zeń wszystkie elementy karoserii- drzwi, maskę, nadkola itd. Ramę ogołociliśmy z układu napędowego i silnika.
Po oględzinach i piaskowaniu ramy okazało się, iż wymaga ona częściowej odbudowy. Niektóre miejsca były na tyle skorodowane, iż wymagały całkowitego zastąpienia nowymi elementami. Po naprawie, poddaliśmy ramę zabiegom antykorozyjnym- zaaplikowaliśmy nową, kilkuetapowa powłokę lakierniczą oraz preparaty do konserwacji ramy od wewnątrz.
Naprawa blacharska karoserii
Renowacja pojazdu to kompleksowy proces. Zakres prac przewidywał także zakonserwowanie podłogi pojazdu od zewnątrz i wewnątrz. Niestety podczas demontażu elementów wnętrza odnajdywaliśmy kolejne, olbrzymie ogniska korozji i ubytki w karoserii. W związku z tym konieczna była decyzja o remoncie nadwozia.
Podczas prac blacharskich usunęliśmy wszystkie ogniska rdzy i ubytki. Po naprawach, karoserię przygotowaliśmy do lakierowania. Właściciele chcieli pozostawić Wrangler’a w oryginalnym kolorze. Nową powłokę lakiernicza w fabrycznym kolorze wypolerowaliśmy i zabezpieczyliśmy powłokami ceramicznymi. Zabieg ten z pewnością dodał blasku wracającemu do świetności Jeep’owi.
Podłogę pojazdu zabezpieczyliśmy antykorozyjnie od zewnątrz i wewnątrz poliuretanową powłoką Line-X. Powłoki poliuretanowe, z uwagi na swoje właściwości fizyko-chemiczne, są najtrwalszą obecnie znaną metodą zabezpieczania. Ich aplikacja odbywa się przy pomocy specjalnego agregatu, na gorąco pod ciśnieniem, a powłoki aplikowane są w grubości ok. 2-3mm. Technologia ta jest bezsprzecznie najlepszym wyborem, jeśli liczymy na długotrwałe efekty.
Lakierowanie mostów
Elementy układu napędowego i zawieszenia, również poddaliśmy odnowieniu- piaskowaniu, czyszczeniu chemicznemu, a następnie zabezpieczyliśmy powłokami uretanowymi Raptor w kolorze czarnym.
Zregenerowane elementy układu hamulcowego zostały polakierowane na kolor czerwony.
Po przywróceniu dobrej kondycji poszczególnych podzespołów przyszła pora na mozolny montaż. Z montowanych pieczołowicie części powoli wyłaniał sie nowy obraz YJ-ota. Odnowione i polakierowane mocowania, klamki i uchwyty wracały na swoje miejsce.
Na orurowanie stanowiące konstrukcje pod soft top zamówiliśmy nowy zestaw materiałowych osłon, a hard top został polakierowany powłokami Raptor w kolorze czarnym. Tą samą technologią polakierowaliśmy także lusterka pojazdu, plastikowe progi, poszerzenia nadkoli oraz zderzaki stalowe.
Oryginalne felgi pojazdu poddaliśmy piaskowaniu i polakierowane proszkowo na kolor srebrny, zgodnie z oryginałem, następnie zamontowaliśmy opony w bieżnikiem AT w fabrycznym rozmiarze.
We wnętrzu pojazdu została poprowadzona nowa instalacja elektryczna dodatkowego oświetlenia, zamontowaliśmy również autoalarm z odcięciem zapłonu.