PROJEKT „ATLAS”


Wyprawowy Jeep Commander

„Atlas”- Jeep Commander na wyprawy

Założenia projektowe

Jeep Commander, oznaczany jako XK, to model produkowany w latach 2005-2010. Konstrukcyjnie jest to brat bliźniak Jeep’a Grand Cherokee trzeciej generacji. Jednak karoseria Commander’a posiada kanciaste, typowe dla starszych modeli Jeep’a kształty, dlatego Commandery podobają się koneserom marki. Dodatkowym atutem Commander’a w porównaniu do WK, jest dużo większa kubatura, a co za tym idzie, naprawdę spora przestrzeń dla pasażerów. Wszystkie XK są produkowane w wersji 7-mio miejscowej.

Do wyboru mamy cztery  silniki, benzyniaki 3.7, 4.7 i najmocniejszy, kultowy 5.7 HEMI. Jest także „mercedesowski” diesel 3.0 CRD. W terenie najlepiej spisują się modele wyposażone w Quadra Drive II, który jest uznawany za jeden z najlepszych napędów na świecie.

Projekt „Atlas „zbudowaliśmy na bazie Commandera wyposażonego w trzylitrowego diesla. Ten silnik nie zachwyca osiągami na asfalcie, jednak w terenie pomaga duży, dostępny od razu, moment obrotowy.

Atlas okazał się być zadbanym egzemplarzem, w dobrej kondycji blacharskiej i mechanicznej. Przy okazji projektu, przeprowadziliśmy gruntowną konserwację podwozia. Choć Właściciel był zapewniamy przez pracowników autoryzowanego serwisu Jeep o doskonałym stanie podwozia, okazało się, iż znaleźliśmy niewielkie ubytki, które wymagały naprawy blacharskiej. Całe podwozie przeszło standardową procedurę konserwacji wraz z zabezpieczeniem profili wewnętrznych. Bezsprzecznie proces korozji zostanie dzięki temu spowolniony. Stan podwozia trzeba jednak kontrolować co ok. 12 miesięcy, dotyczy to zwłaszcza pojazdów terenowych, które poruszają sie w trudniejszych warunkach, niż zwykłe osobówki.

Po zakończeniu konserwacji podwozia zamontowaliśmy lift zawieszenia +2″,  oparty na komponentach marki Old Man Emu. Tę markę wybieramy ze względu na bardzo wysoką jakość. Przy okazji wymieniliśmy zużyte części eksploatacyjne zawieszenia, dzięki czemu Jeep jest po bieżącym serwisie.

W Commanderze z liftem +2″ można zastosować  większe opony, jednak wymaga to założenia felg z większym od fabrycznego odsadzeniem. Atlas otrzymał dopasowane do koncepcji projektu alufelgi offroad amerykańskiej marki XD. Niewątpliwie atrakcyjne alufelgi mają wpływ na kompleksowy wygląd pojazdu. Ten konkretny model został wybrany przez Właściciela z uwagi na koncepcję kolorystyczną projektu. Pod kolor ich czerwonych partii dorobiliśmy na zamówienie lakier o tym samym odcieniu, a następnie pokryliśmy nim emblematy „Jeep” oraz element grilla pojazdu. 

Na nowe felgi w rozmiarze 17″ zamontowaliśmy opony z bieżnikiem AT, kultowej marki BFGoodrich. AT-ki, w przeciwieństwie do MT-ków, wprawdzie nie są najdzielniejsze w terenie, ale pozwalają na komfortowe pokonywanie długich tras, a zbudowany przez nas Commander będzie również służył na wyprawy zagraniczne.

Opony w rozmiarze 32″ z trudem mieszczą się w Commaderach z fabrycznym zderzakiem przednim, ale Atlas miał być wyposażony w stalowe zderzaki offroad. Oferta gotowych zderzaków offroad do tego modelu jest znikoma, podobnie ich wygląd nie przemawia do bardziej wymagających osób. My, jako tuner pojazdów 4×4, wszystkie doposażenia offroad „szyjemy na miarę”. W przeciwieństwie do innych firm na rynku, nie jesteśmy uzależnieni od gotowych rozwiązań.

Przedni zderzak z płyta pod wyciągarkę posiada kilka nowoczesnych elementów, musieliśmy jednak wziąć pod uwagę klasyczną bryłę i „kanciaste” kształty Commandera. Przy projektowaniu staraliśmy się jeszcze bardziej odsłonić koła, aby umożliwić montaż ponadwymiarowych opon i poprawić kąt natarcia pojazdu. Wygospodarowaliśmy miejsce na dwa komplety wbudowanego oświetlenia w technologii led. Na wyposażeniu zderzaka znalazły się oczywiście uchwyty do szarpania, które są podstawowym wyposażeniem w autach poruszających się w terenie. Do zderzaka zaprojektowaliśmy ny w bull bar, na którym zamontowaliśmy panel led typu Combo marki Osram. Właściciel Atlasa postawił na wyciągarkę renomowanego producenta- markę WARN i model VR Evo o uciągu 5,5T.

Tylny stalowy zderzak jest niewielkich rozmiarów, ale mieści wszystkie użyteczne doposażenia. Znajdują się w nim wbudowane dwufunkcyjne lampy led, gniazdo haka amerykańskiego 2×2″ oraz uchwyty do szarpania. Dodatkowym elementem jest ramię koła zapasowego. Niewątpliwe jest ono niezwykle przydatne w pojazdach służących do dalszych wypraw 4×4. Pod kołem zapasowym zamontowaliśmy tablicę rejestracyjną z podświetleniem i panel led typu combo, który ma zapewnić dodatkowe oświetlenie podczas nocnych manewrów.

Bardzo ważnym elementem w projektach offroad jest ochrona poszczególnych elementów  pojazdu przez uszkodzeniem. Te doposażenia są równie istotne, jak te, które zwiększają dzielność auta w terenie. Dlatego o aspekt ochrony zadbaliśmy w projekcie „Atlas” w sposób szczególny. Niektóre są gotowymi elementami, a niektóre to nasze autorskie rozwiązania, które wprowadziliśmy na bazie naszych doświadczeń w budowie samochodów na wyprawy.

Do pakietu ochrona zaliczamy bez wątpienia snorkel, który chroni silnik przed wodą, kurzem i błotem. Do Jeep’a Commander’a dostępny jest snorkel australijskiego producenta AirFlow.  Podczas montażu snorkela modyfikujemy również układ dolotowy, zastępując fabryczną puszkę z filtrem powietrza hermetycznym filtrem stożkowym. Jest to niewątpliwie dużo bezpieczniejsze dla silnika  rozwiązanie, niż pozostawienie fabrycznej plastikowej puszki.

Podwozie Atlasa chronią aluminiowe osłony- osłona silnika i przedniego dyferencjału , osłona skrzyni biegów i osłona reduktora. Dzięki nim podwozie jest solidnie zabezpieczone przed kontaktem z ewentualnymi przeszkodami. Newralgicznym elementem jest także dekiel tylnego mostu, dlatego także wymaga ochrony. Ponieważ na rynku nie ma tego typu produktów, wykonaliśmy ręcznie „szytą na miarę” osłonę.

Aby zapobiec wgnieceniu karoserii podczas pokonywania przeszkód w terenie, montuje sie progi offroad. Atlas otrzymał progi Classic w konstrukcji 2D, które ze względu na aspekt użytkowy, są najpopularniejszym modelem progów offroad. Stopnie boczne przydają się także jeśli konieczna jest asekuracja pojazdu i zapobieganie jego przewróceniu.

W pakiecie „ochrona” mamy także lakierowanie dolnych, najbardziej narażonych na uszkodzenia stref karoserii ultra odpornymi powłokami Line-X. Wykorzystanie tej niesamowitej technologii do zabezpieczania karoserii w połączeniu z fajnym efektem wizualnych jest naszą autorską koncepcją. Wykorzystujemy ją z powodzeniem przy realizacji naszych projektów. Atlas został zabezpieczony w technologii Line-X do wysokości przetłoczeń na drzwiach. Pakiet, wraz z lakierowanymi w tej technologii  progami i zderzakami offroad, tworzy wizualnie spójną całość.

Jeep Commander na wyprawy musi zdecydowanie posiadać dobre oświetlenie, pozwalające na poruszanie się po bezdrożach po zmroku. Ostatnim etapem były prace elektryczne- podłączenie oświetlenia offroad, w tym nowego dalekosiężnego panela led na dachu, jak również paneli i lamp w zderzakach. Sterowanie elektrownią znajduje się w kabinie pojazdu po lewej stronie kierowcy. Umieściliśmy tam panel z przełącznikami typu carling. Poza włącznikami oświetlenia znajduje sie tam także hebel wyciągarki i gniazdo USB.

Zamontowaliśmy i podłączyliśmy również nowe dotykowe radio multimedialne, kamerę cofania oraz CB radio.

Jeep Commander w powyższej odsłonie to doskonałe połączenie komfortu i dzielności, a w tej konfiguracji jest istotnie w sam raz na wyprawy 4×4!

Chcesz takie auto?

Skontaktuj się z nami!!!