PROJEKT „MASTERPIECE”- CZ.1
Camping 4×4 – ZJ na wyprawy
Wyprawowy Jeep Grand Cherokee
Założenia projektowe
-Odnowienie pojazdu
-Modyfikacje Jeep’a na camping 4×4 i wyprawy
Marka Jeep to bez wątpienia amerykańska legenda. Samochody te od lat przyciągają jak magnes. Swoim specyficznym klimatem czarują i sprawiają, iż właściciele kochają je. Większości z tych zapaleńców przeszło choć raz przez myśl, aby stać się również posiadaczem wyjątkowego modelu Granda pierwszej generacji, kultowego ninera. To bezsprzecznie jeden z najbardziej pożądanych przez miłośników marki model. Jego przydomek pochodzi od pojemności silnika: 5.9L w układzie widlastym , którego dźwięk jest niczym muzyka Chopina- czarująca i niepokojąca zarazem.
Unikatowy Jeep
Jeep Grand Cherokee z silnikiem 5.9 V8 był produkowany jedynie w 1998 roku, łącznie fabrykę opuściło 15 tysięcy egzemplarzy. W tym samym roku Niner zdobył miejsce na podium jako najszybszy SUV świata. Dziś, po ponad dwudziestu latach, trudno już znaleźć egzemplarze w dobrym stanie. Ta sztuka udała się panu Marcinowi, dla którego mieliśmy przyjemność zbudować przepięknego Ninera, przeznaczonego na wyprawy.
Jak zacząć modyfikacje Jeep’a na camping 4×4?
Auto na wyprawy musi być niezawodne! W pierwszej kolejności przeprowadziliśmy diagnozę stanu mechanicznego. Jeep był „na chodzie”, jednak, aby stał się na nowo piękny i bezusterkowy, wymagał serwisu. Z uwagi na awaryjność skrzyni biegów jaka stosowana była w ZJ 5.9, zapadła decyzja o jej zmianie. Wybraliśmy skrzynię z modelu Cherokee XJ, która jest powszechnie znana z niezwykłej trwałości. Na XJ-otowski został również wymieniony reduktor, dzięki czemu Jeep zyskał możliwość jazdy na napędzie tylnym. Kompleksową regenerację przeszły obydwa mosty napędowe, które również nie są najmocniejsza stroną Jeep’a. Tak wyremontowany układ napędowy był przygotowany na wyprawy po Europie, które już planował w głowie Właściciel Zj-ota.
Remont karoserii
W międzyczasie „gołe” podwozie poddaliśmy starannemu procesowi wieloetapowej konserwacji. Proces techniczny oraz preparaty dobieramy indywidualnie, po oględzinach pojazdu. Szczegóły konserwacji można poznać TUTAJ. Ze względu na to, iż Jeep ma służyć przez lata, był to niezwykle ważny etap prac. Konserwacja obejmuje również zabezpieczenie profili wewnętrznych.
Nadwozie nie nosiło oznak korozji, nie wymagało więc napraw blacharskich. Było to niewątpliwie zaletą również dla portfela i pozwoliło przekierować budżet na inne prace przy Jeepie. Ponieważ Właściciel miał juz pomysł na nową kolorystkę auta, przystąpiliśmy do przygotowania karoserii do lakierowania. Nowe szaty Jeep’a wykonaliśmy w technologii 2K, czyli produktem Cobra polskiej marki Novol. Chropowate wykończenie Cobry niewątpliwie podkreśla charakter Jeep’a. Kolor bazowy, zaaplikowany na całą karoserię, to odcień szarości. Zderzaki, listwy progowe oraz listwy drzwiowe zostały pokryte kolorem czarnym. W tym kolorze polakierowaliśmy także większość dodatków klamki, lusterka, pióra wycieraczek etc. W połączeniu z szarością daje to fajny efekt wizualny. Właściciel chciał również włączyć akcenty kolorystyczne w niebanalnym odcieniu niebieskiego- znalazły się one początkowo na deklach mostów, w późniejszej fazie projektu, również na wlotach powietrza na masce.
Zawieszenie w lekki teren
Ze względu na to, iż Jeep miał służyć do „lightowych” tras terenowych i dalszych wyjazdów, zaproponowaliśmy podniesienie jego zawieszenia o dwa cale. Taki lift zwiększa skok zawieszenia i pozwala zamontować większe opony. Wybór padł na znany i ceniony model At-ków marki BFGoodrich. Zamontowaliśmy je na fabryczne felgi, uprzednio polakierowane na czarno w technologii 2K. Zawieszenie skompletowaliśmy z dobrej jakości części, które z pewnością pozwolą na komfortowe wycieczki 4×4.
Akcesoria offroad
Z uwagi na planowany charakter użytkowania Jeep’a, nie było potrzeby montowania zderzaków offroad, ale w każdej wyprawówce z pewnością przydaje się bagażnik dachowy. Wyprawowy bagażnik na dach znacznie zwiększa przestrzeń ładunkową pojazdu, jest także punktem montażowym przydatnych akcesoriów. Zamontowaliśmy na nim oświetlenie przednie dalekosiężne w postaci panela led oraz boczne lampy robocze, które przydają się podczas biwakowania.
Pan Marcin poprosił również o montaż snorkela. Choć nie planował tzw. „topienia”, to na dzikich szlakach zdarzają się niespodziewane brody, które trzeba bezpiecznie pokonać. Dodatkowo Jeep wyposażony w snorkel bezsprzecznie nabiera wyglądu prawdziwej terenówki!
W drogę po przygodę!
Jeep Grand Cherokee to model o dobrej dzielności terenowej.
Po przeprowadzonej przebudowie charakter Jeep’a został podrasowany. Nie tylko przywróciliśmy mu świetność w zakresie mechaniczno-blacharskim, ale także stworzyliśmy jego nowy wizerunek. Już teraz Jeep przyciąga spojrzenia, a Właściciel nie wyklucza dalszych modyfikacji.
Po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów i zebraniu pierwszych doświadczeń, pan Marcin powrócił do nas. Zlecił nam montaż zawieszenia wyższej klasy. Pragnął również abyśmy jeszcze bardziej spersonalizowali Jeep’a w zakresie wizualno-użytkowym.
Zobacz jak powstaje dzieło sztuki- Projekt MASTERPIECE!