PROJEKT „TRAIL WONDER”


Modyfikacja offroad Toyota 4 Runner

Toyota LC Off Road

Założenia projektowe:

Toyota 4 Runner na wyprawy

Toyota to bezsprzecznie marka, która od wielu lat jest synonimem solidności. W dziedzinie 4×4, najpopularniejszym modelem jest Land Cruiser, jednak czy tę opinię marka zawdzięcza temu modelowi? Zdecydowanie ciekawszym, choć nie tak popularnym w Polsce jest niezwykle praktyczny, pojemny i wytrzymały 4 Runner.

Nowoczesne linie karoserii, charakteryzujące najnowszą, piątą już, generację Toyoty 4 Runner są bezsprzecznie nowością w design’ie aut 4×4. Z uwagi na ten innowacyjny wygląd 4 Runner’y wzbudzają zdecydowany entuzjazm i zainteresowanie. Aspekt wizualny, połączony z walorami technicznymi auta, sprawia iż jest to jedna z bardziej godnych uwagi propozycji auta na wyprawy.

Realizacja marzeń

Nic dziwnego, że możliwość modyfikacji tego niespotykanego na naszym rynku auta jest niewątpliwie łakomym kąskiem dla tunera 4×4. Projekt modyfikacji 4 Runner’a 5 generacji był na naszej firmowej „bucket list”, podobnie jak wcześniej projekt „Goliat”, czyli modyfikacja gigantycznego Land Cruiser’a serii 200. Toyota 4 Runner offroad? To musiało się skończyć dobrze!

Toyoty oczekiwaliśmy zza oceanu, Właściciel niewątpliwie dołożył wszelkich starań, aby znaleźć dla siebie odpowiedni egzemplarz. Mowa tu o najbardziej „uterenowionej” wersji, czyli TRD, która już fabrycznie jest przygotowana do zjazdu z asfaltu. Choć wszystkie wersje 4 Runnera są wyjątkowo urodziwe,m to warto poszukać tej „wypasionej”.

TRD posiada m.in. blokadę tylnego mostu, tryby jazdy na zróżnicowanych nawierzchniach, osłony podwozia, progi offroad. We wnętrzu znajdziemy skórzana tapicerkę, którą o wiele łatwiej wyczyścić z błota i innych zabrudzeń. Zagłówki foteli i lewarek automatycznej skrzyni biegów są sygnowane znaczkiem TRD, a pojazd napędza mocna 4-litrowa benzyna w układzie widlastym.

Sprowadzony egzemplarz pochodzi z 2018 roku i ma niewielki przebieg. Wnętrze okazało się być w doskonałym stanie, w samochodzie wszystko działało, pozostało więc tylko zadbać o serwis olejowy, zmodyfikować go i ruszać na poszukiwanie przygód 4×4!

Konserwacja podwozia i nadwozia

Auto było stosunkowo nowe, w związku z tym, był to najlepszy moment na przeprowadzenie gruntownej konserwacji podwozia. Wiemy, że polska zima nie sprzyja zachowaniu dobrego stanu blacharskiego pojazdów. Jeszcze bardziej szkodzi fakt użytkowania auta w terenie. Ciągły kontakt z wilgocią, wodą i błotem sprzyja powstawaniu rdzy. Te wszystkie czynniki sprawiają, iż przede wszystkim zadbanie o regularne konserwowanie podwozia jest kluczowe dla zachowania pojazdu w dobrym stanie.

Ze względu na to, Właściciel 4 Runner’a chciał także zabezpieczyć karoserię pojazdu. Ochrona karoserii jest niezwykle istotnym aspektem przygotowania auta w teren. Dlatego w MetalPasji od wielu lat specjalizujemy się w aplikacji różnego rodzaju powłok. Nie tylko chronią one nadwozie, ale również pozwalają na przeprowadzenie interesujących transformacji w zakresie wyglądu pojazdu.

Najlepsze zabezpieczenie oferuje technologia Line-X. Powłoki aplikuje się przy użyciu specjalistycznego agregatu, w grubości 2-3mm. W rezultacie powstaje warstwa, doskonale chroniąca pokryte nią elementy. Dodatkową korzyścią jest efekt wizualny, jaki można stworzyć na karoserii, za pomocą chropowatości powłok. Toyotę polakierowaliśmy na styl tzw. pakietu dolnego, który polega na zabezpieczeniu powłokami dolnych, najbardziej narażonych na uszkodzenia partii karoserii. W technologii Line-X pokryliśmy także wybrane elementy maski auta i grill. Te elementy również należą do newralgicznych- często można zauważyć odpryski lakieru na masce, spowodowane uderzeniem kamyków. W ramach pakietu dolnego polakierowaliśmy również fabryczny plastikowy zderzak tylny. Zabezpieczone w ten sposób zderzaki zyskują znaczną odporność na uderzenia, złamania, otarcia i inne podobne uszkodzenia, które przytrafiają się podczas jazdy w terenie. Fabryczne gniazdo haka amerykańskiego, umieszczone w zderzaku zaopatrzyliśmy w końcówkę z uchwytem kulowym.

Choć fabrycznie zamontowane progi offroad miały już powłokę lakierniczą, Właściciel również zdecydował się na ich pomalowanie w technologii Line-X. Dzięki temu tworzą wizualną całość z pakietem dolnym, a powłoka zapobiegnie ich przedwczesnemu rdzewieniu.

Zderzak stalowy Toyota 4 Runner

Po zakończeniu procesu konserwacji i zabezpieczenia karoserii, przeszliśmy do prac nad stalowym zderzakiem. Na polskim ani europejskim rynku nie występują doposażenia do 4 Runner’a. Jednak my, w przeciwieństwie do większości firm, zajmujących się modyfikacjami 4×4, doposażenia stalowe szyjemy na miarę. Wykonanie zderzaka „od zera” jest dla przyjemnym procesem twórczym. Zabraliśmy się do konstruowania jednego z najbardziej futurystycznych zderzaków offroad.

Właściciel chciał, aby wyciągarka została całkowicie zabudowana i pozostawała niewidoczna. Istotne było również umieszczenie w zderzaku dodatkowego oświetlenia. Zdecydowanie przydaje się ono podczas manewrów poza asfaltem. W związku z tym zaprojektowaliśmy miejsce na wbudowane okrągłe dwu-funkcyjne lampy. Mają one funkcję świateł do jazdy dziennej oraz przeciwmgłowych. Oprócz tego, wygospodarowaliśmy miejsce na wbudowany panel led emitujący świtało o strumieniu combo.

Toyota 4 Runner offroad

Na płytę trafiła wyciągarka topowego producenta Warn, o uciągu 5,5T. Zintegrowane z ramą, za pomocą śrub, uchwyty do szarpania są dopełnieniem „zestawu ratunkowego”. Tak przygotowanym na niespodzianki w terenie autem można odważyć się na wjazd w trudniejsze miejsca, nawet w pojedynkę. W razie „wtopy” bezsprzecznie pomoże wyciągarka Warn’a, który jest znany z produkcji sprzętów najwyższej jakości.

Na wyposażeniu 4 Runnera umieściliśmy także snorkel renomowanego producenta Safari. Nie mieliśmy w zasadzie wyboru, gdyż, w przeciwieństwie do oferty dla popularnych modeli 4×4, do 4 Runnera nie istnieją żadne tańsze zamienniki. Jednak produkty Safari są doskonałym wyborem, ponieważ ich odporność na uszkodzenia jest niewątpliwie imponująca!

Jak wypada Toyota 4 Runner offroad? Subtelna modyfikacja wersji TRD w zupełności wystarcza, aby sprawnie i komfortowo przemieszczać się podczas podróży 4×4.

Chcesz takie auto?

Skontaktuj się z nami!